Forskerskole etablert i Oslo

Forskerskoler er etter hvert etablert i flere land, også i Norden, og fra denne høsten av også i Norge. Ett av to fakulteter hvor det er blitt satset mest på dette er ved Det odontologiske fakultet i Oslo, forteller forskningsdekan Ingar Olsen, som ser etableringen som et ledd i at Universitet i Oslo bestreber seg på å bli et såkalt forskningsuniversitet.

Forskningsdekan Ingar Olsen (t.v.) og professor Magne Bryne, som er blitt leder for forskningsskolen ved Det odontologiske fakultet i Oslo.

Forskerskolen er etablert både som lokal forskerskole under ledelse av professor Magne Bryne ved Institutt for oral biologi her i Oslo, og som nettverksskole, der tannlegeutdanningen i Tromsø, NIOM, TAKO-senteret og de odontologiske fakulteter i Göteborg og Riga er invitert til å være med. Det skal være årlige møter og seminarer med alle samarbeidspartnerne for å skape fellesskap innen den odontologiske forskningen på tvers av landegrenser og institusjoner, og mellom basalforskning og klinisk forskning, sier Olsen, og fortsetter:

– Utgangspunktet for etableringen av forskerskoler er miljøer som kan vise til høy vitenskapelig kvalitet. I vårt miljø dreier det seg om satsingen rundt biomaterialer, biofilm/cross-talk og kraniofacial utviklingsbiologi. Forskerskolen vil dermed ha en solid forankring i gode og aktive forskningsmiljøer ved vår institusjon, sier Ingar Olsen.

Forskerskolen vil få egen identitet med blant annet egne kurstilbud, en klart formalisert organisasjon og en ledelse med tydelig ansvar. Fakultetet er faglig og økonomisk ansvarlig for skolen og aktivitetene skal skje innenfor rammen av Ph.d.-forskriften. Opptak og disputas vil finne sted innenfor det ordinære doktorgradsprogrammet ved fakultetet. Forskerskolen skal være et sterkt og godt miljø for doktorgradsutdanningen ved fakultetet. Den skal gi forskerutdanningen merverdi gjennom samling av personer og etablering av miljøer rundt faglig avgrensede temaer eller disipliner, samt tett oppfølging og veiledning av den enkelte kandidat og med en god internasjonal forankring, heter det i beskrivelsen.

Ingar Olsen forteller at forskerskolen skal evalueres etter fire år. Da kan den også legges ned hvis den ikke har fungert, eller den kan videreføres.

Ti nye stipendiater

Etter at fakultetet lyste ut 12 stipendiatstillinger i februar i år, er det nå tatt opp 10 nye stipendiater i Oslo. Alle disse vil få tilknytning til forskerskolen med en gang. Det er på sikt ønskelig å inkludere samtlige stipendiater i forskerskolen og la den bli normen for fakultetets forskerutdanning.

– Det stilles nå større krav til fakultetene om raskere gjennomstrømning av doktorgradsstipendiater, og vi ønsker med dette å ivareta stipendiatene på en bedre måte enn før og gi dem god veiledning og en sterkere grad av identitet. Det er kort sagt snakk om å skape rammer som kan føre stipendiatene raskere frem og gi dem forskerutdanning av høy kvalitet, sier Ingar Olsen.

Tekst og foto:
Ellen BeateDyvi